sábado, 16 de diciembre de 2006

Innovació i coneixement

En el segle XVII, Francis Bacon va afirmar: “El coneixement és poder”. Des d’aquell moment fins l’actualitat, aquestes paraules no han deixat de tenir força. Sovint el coneixement s’ha traduit en innovació i millores tecnològiques que han contribuit a augmentar la productivitat i la qualitat de vida de la població. Tot i que, en ocasions, aquesta tecnologia també s’ha posat al servei de la brutalitat. I, per tant, qui disposava de les millors eines –tant productives com militars-, disposava del poder i del domini sobre la resta. Al llarg de la història, llatinoamèrica no ha estat capaç de crear la seva pròpia tecnologia, la qual cosa l’ha fet dependent dels països més avançats, sobretot dels EUA. Eduardo Galeano, en el seu llibre Las venas abiertas de América Latina, comenta la incapacitat sudamericana per crear tecnologia: “La ciència universal poc té d’universal; està objectivament confinada darrera dels límits de les nacions avançades. Amèrica Llatina no aplica en el seu propi benefici els resultats de la investigació científica, per la senzilla raó que no en té cap, i en conseqüència es condemnada a patir la tecnologia dels poderosos, que castiga i desplaça a les matèries primeres naturals. Amèrica Llatina ha estat incapaç fins ara de crear una tecnologia pròpia per sustentar i defendre el desenvolupament”.

En l’actualitat, el Brasil intenta utilitzar la investigació i la innovació per tirar endavant un procés de desenvolupament que el pugui col·locar al lloc que es mereix. El juliol de 2006, el president del Brasil, Luiz Inácio Lula da Silva, va presentar davant del G8 l’última innovació del seu país: el motor flex. Aquest motor funciona indistintament amb gasolina i amb etanol -extret de la canya de sucre- o, fins i tot, amb una barreja de tots dos combustibles. A més, l’etanol té la característica de no contaminar, ja que no emet diòxid de carboni a l’atmosfera. Així, aquest motor a més de ser respectuós amb el medi ambient, permet reduir el cost del combustible. El preu de l’etanol encara és força més barat que el de la gasolina, malgrat haver augmentat considerablement en els últims mesos.

Cal que Catalunya, com el Brasil, inverteixi en tecnología i innovació per poder augmentar la seva productivitat i mantenir-se al capdavant en desenvolupament i creixement econòmic.

Jordi Vera Garcia

No hay comentarios: